Scenariusz zajęć otwartych grupa IIIA

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH W RAMACH REALIZACJI
MIEJSKIEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ
W PRZEDSZKOLU NR 18 „WIOLINEK”





Temat: BAJKOWE ZAGADKI DLA PRZEDSZKOLNEJ GROMADKI

kopciuszek-i-dobra-wrozka_47723

Data: 14. 12. 2016

Grupa wiekowa: 5 – latki

Nauczyciel: Renata Legięć
Logopeda: Katarzyna Wojtaszyk – Stachowska
Nauczyciel muzyki: Barbara Wnuk

Cel ogólny: rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dzieci w zakresie budowania wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym

Cele szczegółowe (dziecko):

• usprawnia narządy mowy,
• doskonali prawidłową artykulację głosek,
• buduje zdania poprawne pod względem gramatycznym
• uważnie słucha pytań i udziela odpowiedzi
• rozwija koordynację wzrokowo -słuchowo- ruchową,
• rozwija percepcję słuchową i pamięć słuchową,
• rozwija inwencję twórczą.
Metody: słowne, aktywizujące, metoda zadaniowa, logorytmika.
Pomoce: pianino (opcjonalnie płyta „Akademia Pana Kleksa”- piosenka „Witajcie w naszej bajce”, papierowe kropelki i chmurki, duża papierowa chmurka, rurki, obrazki ilustrujące bajki, rekwizyty z bajek, worek, tytuły bajek zapisane na kartkach, maska kota, kolorowanka

Przebieg zajęć:
1. Przywitanie piosenką „Witajcie w naszej bajce” z Akademii Pana Kleksa –piosenka jest wprowadzeniem dzieci w tematykę zajęć. Dzieci śpiewają piosenkę i naśladują ruchy prezentowane przez nauczyciela.

Witajcie w naszej bajce
Witajcie! W naszej bajce
Słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa,
Zatańczą wkoło drzewa.

Tu wszystko jest możliwe,
Zwierzęta są szczęśliwe,
A dzieci, wiem coś o tym,
Latają samolotem.

Nikt tutaj nie zna głodu,
Nikt tu nie czuje chłodu,
I nawet- ja nie kłamię-
Nikt się nie skarży mamie.

Witajcie! W naszej bajce
Słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa,
Zatańczą wkoło drzewa.

Bo z Wami jest weselej,
Ruszymy razem w knieje,
A w kniejach i dąbrowach,
Przygoda już się chowa.

My ją znajdziemy sami,
My, chłopcy z dziewczętami,
A wtedy daję słowo,
Że będzie kolorowo!

2. „Jakie bajki znamy i kochamy?” - Nauczyciel rozmawia z dziećmi na temat zaśpiewanej piosenki. Pyta, jacy znani im bajkowi bohaterowie wystąpili w piosence. Następnie pyta dzieci o tytuły bajek, które poznają w przedszkolu, a także ich ulubione bajki. Nauczyciel zwraca uwagę, by dzieci udzielały odpowiedzi pełnymi zdaniami, poprawnymi pod względem gramatycznym.

3. „Podróż do Krainy Bajek”- Nauczyciel wprowadza dzieci w magiczny klimat Krainy Bajek wypowiadając tekst:

„Dziś na moje zawołanie,
Niech się miły nastrój stanie,
Niech w zabawach dzieci znajdą,
Bajki, baśnie, które znają”.

Nauczyciel prosi dzieci o wypowiedzenie magicznej formuły, dzięki której rozpoczną podróż do Krainy Bajek:



Dzieci powtarzają:

Garstka fantazji,
Szczypta radości,
Niech nasza grupa
W Kraine Bajek zagości.

4. „Magiczna mikstura”- ćwiczenie oddechowe. Nauczyciel prosi dzieci o przenoszenie za pomocą rurki kropelek magicznej mikstury w kierunku chmurki ułożonej na środku dywanu. Nauczyciel zwraca uwagę, by dzieci szczelnie objęły rurkę wargami, jednak by nie przegryzały rurki. Dzieci wykonują wdech i wydech przez rurkę, powietrze przechodzi tylko przez usta.
Następnie dzieci podnoszą kropelki mikstury, kładą je na chmurkę, nabierają powietrze buzią i nosem, wydychają buzią, kierując kropelki w stronę magicznej chmurki.


Na koniec zabawy dzieci powtarzają tekst zaklęcia i przenoszą się do Magicznego Lasu:

Garstka fantazji,
Szczypta radości,
Niech nasza grupa
W Magicznym Lesie zagości.



5. „Spacer po bajkowym lesie”- Opowieść ruchowa połączona z elementami ćwiczeń usprawniających artykulatory oraz ćwiczeń dźwiękonaśladowczych. Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie: Jakich bohaterów bajkowych możemy spotkać w lesie? Dzieci odpowiadają pełnymi zdaniami. Wybieramy się w podróż do magicznego lasu. Dzieci spacerują w rytm muzyki granej na pianinie i wykonują polecenia nauczyciela.

„Czerwony Kapturek”- Czerwony Kapturek idzie przez las do Babci [tup, tup, tup], podskakuje [hop, hop, hop], łapie motyle [hyc, hyc, hyc], zrywa kwiatki [wdech buzią i nosem, wydech ustami];

„Jaś i Małgosia”- dzieci idą przez las, nagle słyszą odgłosy drwala- to ich ojciec rąbie drzewo- [bach, bach] przecinanie drzewa [żżż], piłuje [szuszuszu], nagle dzieci gubią drogę, znajdują cukierki i zjadają je [oblizujemy wargi przy szeroko otwartej buzi];

„Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”- krasnoludki przyszły do lasu do kopalni i tam wykonują ciężką pracę- stukają młotami [stuk, stuk], uderzają kilofami [rach ciach], ocierają pot z czoła [uff, uff] i wracają po pracy do domu, podśpiewując przy tym wesoło [hej ho, hej ho, do domu by się szło]. W domu wita ich Królewna Śnieżka, która ciężko pracowała: myła okna [szu, szu], zamiatała izby [ żu, żu].

Na koniec zabawy dzieci powtarzają magiczną formułę i przenoszą się do kolejnej bajkowej krainy:
Garstka fantazji,
Szczypta radości,
Niech nasza grupa
W Krainie Skojarzeń zagości.


6. „Jaka to bajka?”- zabawa w skojarzenia. Nauczyciel pokazuje dzieciom obrazki, dzieci odgadują tytuł bajki. Nauczyciel kładzie nacisk na wypowiedzi całymi zdaniami.

zestaw 1: młynarczyk, buty, kot
zestaw 2: dzieci, piernik, Baba Jaga
zestaw 3: pantofelek, karoca, różdżka
zestaw 4: Tygrysek, miód, Prosiaczek

Na koniec zabawy ponownie wypowiadamy magiczną formułę. Pojawia się zaczarowany Kot, który zamienia dzieci w myszki i zaprasza do kolejnej zabawy.

Garstka fantazji,
Szczypta radości,
Niech nasza grupa
W kolejnej bajce zagości.

7. „Taniec z kotem”- zabawa słuchowo- ruchowa z elementami ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny. Dzieci biegają po sali w rytm muzyki granej na pianinie. Kiedy muzyka milknie, dzieci wykonują polecenia wydawane przez Kota:
*myszki boją się kota, zamykają norki- unosimy języki wysoko za górne zęby, do wałka dziąsłowego,
*myszki chowają się po kątach- wypychamy językiem raz prawy, raz lewy policzek,
*myszki wskakują na piec i zeskakują z pieca- kierujemy język za górne zęby, a następnie za dolne zęby,
*kot zamienia myszki w kotki- robimy „koci grzbiet”- czubek języka opieramy o dolne zęby, górnymi zębami drapiemy koci grzbiet,
*zmęczone kotki siadają i piją mleczko- wyciągamy języczki z buzi i kierujemy w stronę miseczki ułożonej z rączek, na koniec oblizują usta przy szeroko otwartej buzi, raz w prawą, raz w lewą stronę.

Przechodzimy do kolejnej krainy, powtarzając rymowankę:
Garstka fantazji,
Szczypta radości,
Niech nasza grupa
W izdebce Kopciuszka zagości.

8. „Jestem Kopciuszkiem”- improwizacja ruchowa przy akompaniamencie muzycznym w oparciu o opowieść nauczyciela.

Jestem smutnym Kopciuszkiem,
Siedzę przy piecu brudna od sadzy,
Muszę sprzątać, gotować, chce mi się płakać.
Nagle- cóż to! Jestem na balu, gra muzyka,
Ciepła, cicha, delikatna.
Ja tańczę spokojnie i zwiewnie.

Wnet podbiega do mnie książę,
A ja wiruję w tańcu coraz szybciej i weselej.
To bal głośny i huczny, raduję się coraz mocniej.

Robi się późno, muszę wracać do domu,
Muzyka gra coraz ciszej, zmęczona jestem,
Muszę odpocząć, położyć się spać.

9. Zakończenie zajęć, podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach. Zaproszenie do kolorowania bajkowej ilustracji o Kopciuszku.






Opracowała: Katarzyna Wojtaszyk- Stachowska
Przedszkolowo.pl logo