CIEKAWOSTKI DLA RODZICÓW

CHCĘ ABY MOJE DZIECKO ŁADNIE MÓWIŁO DLATEGO DBAM O JEGO:

ROZWÓJ FIZYCZNY
*Staram się stworzyć mu okazje, do aktywnego spędzania czasu.
*Zwracam uwagę na to, w jaki sposób się porusza: chodzi, biega, wchodzi i schodzi po schodach, jeździ na rowerze, bawi się piłką, skacze.

ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI MANUALNYCH
*Umożliwiam mu i zachęcam do zabaw, rozwijających sprawność rąk: wykonywanie prac plastycznych, z zastosowaniem różnych technik i narzędzi, wyklejania z różnego rodzaju mas plastycznych, układania z klocków.
*Zawracam uwagę na to, czy moje dziecko chętnie podejmuje tego rodzaju aktywności, w jaki sposób trzyma nożyczki i przybory piśmiennicze, czy manipuluje przedmiotami używając kciuków przeciwstawionych pozostałym palcom, a w szczególności palcom wskazującym.

PRAWIDŁOWY SPOSÓB ODDYCHANIA
*Dbam o drożność nosa, staram się, aby miało ono możliwość swobodnego poboru powietrza przez nos, przy zamkniętej buzi.
*Zwracam uwagę na to, w jaki sposób oddycha, zarówno w czasie zabawy, jak i w czasie snu: czy zamyka buzię i pobiera powietrze nosem, czy jego oddech jest głęboki i miarowy, czy płytki i szybki .

PRAWIDŁOWY ROZWÓJ FUNKCJI PRZEDMOWNYCH (GRYZIENIA, ŻUCIA I POŁYKANIA)
*Staram się zapewnić mu produkty spożywcze, o różnej strukturze i twardości, takie jak mięso, świeże owoce i warzywa. Przygotowanych do spożycia posiłków, nie rozdrabniam na małe kawałeczki ale staram się zachęcić dziecko, aby spróbowało je samodzielnie odgrzać i przeżuwać.
*Zwracam uwagę na to czy moje dziecko, spożywa chętnie produkty wymagające gryzienia i żucia, bez trudu przeżuwając je i połykając, czy unika i odmawia ich jedzenia. Czy w trakcie jedzenia zamyka buzię. Czy żując przesuwa pokarm równomiernie po całej jamie ustnej, czy wypycha go językiem do przodu.

ROZWÓJ PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
*Zachęcam dziecko do zabaw polegających na rozpoznawaniu rozmaitych dźwięków z otoczenia, dbam o to aby nie przebywało w nadmiernym hałasie.
*Zwracam uwagę na to, czy moje dziecko reaguje na różnego rodzaju dźwięki, dochodzące z otoczenia, czy potrafi je zlokalizować i nazwać. Obserwuję również, czy nadmiernie nie unika bodźców słuchowych, czy nie wykazuje takich reakcji na dźwięki, jak zatykanie uszu, wybuchanie płaczem

Opracowała
Logopeda Małgorzata Michalska - Idaszek
Przedszkolowo.pl logo